Canal del Panamá je námořním průplavem ve Střední Americe – vede skrz Panamskou šíji a spojuje Atlantik s Tichým oceánem. Z karibské strany je vstup u Colónu a z tichomořské u Ciudad de Panamá. Stavbu zahájili Francouzi v letech 1880 – 1889 a následně projekt dokončili Američané v letech 1901 – 1914. Je dlouhý 81, 6 km a široký 150 – 305 m. Má 6 zdymadel, z toho dvě na tichomořské straně v Pedro Miguel a Miraflores. Od r. 2010 probíhají práce na rozšíření průplavu, které by se mělo otevřít v roce 2016.

S myšlenkou vybudování průplavu přišli španělští kolonizátoři. První zkušební plavba proběhla v říjnu 1913. Slavností otevření proběhlo 15.8.1914, kdy parník Ankon přejel z Atlantiku do Pacifiku. Jeho otevření v roce 1914 způsobilo vážný pokles dopravy v chilských přístavech. Do roku 2008 projelo kanálem více než 815 tisíc lodí. Největší lodě, které mohou v dnešní době kanálem proplouvat, se nazývají Panamax. Proplutí trvá asi 6 – 8 h. Americká společnost stavebních inženýrů jmenovala Panamský průplav jedním ze sedmi divů moderního světa. Po druhé světové válce se o Panamský průplav vedly spory mezi Panamou a Spojenými Státy. Nakonec ve sporu zvítězila Panama a dodnes je Panamský průplav jedním z hlavních zdrojů příjmů.

Kanál se skládá z umělých jezer, umělých kanálů a tří sad zdymadel. Umělé jezero Alajuela (známé i jako Madden Lake) působí jako rezervoár pro kanál. V roce 1934 se odhadovalo, že maximální kapacita kanálu je asi 80 milionů tun za rok. V roce 2009 ale dosáhla kapacita 299100000 t lodní dopravy. Kvůli zvýšení kapacity bylo provedeno několik úprav, např: prohloubení plavebních kanálů Gatun lake či prohloubení „vchodů“ z Pacifiku a Atlantiku.

Kanál čelí několika „konkurentům“. Zvýšení lodí i mýtného přivedlo kritiky k myšlence, že Suezský průplav je nyní vhodnou alternativou pro náklady z Asie do USA. Tání ledu v arktickém oceánu vede ke spekulaci, že Northwest passage nebo Arctic Bridge by mohly v budoucnu mít využití pro komeční plavby. V roce 2015 byla zahájena stavba kanálu v Nicaragua, kterou má na starosti čínské konsorcium.

Posledních 100 let jsou jmenováni „piloti Panamského průplavu“, např. Ronald Warwick, který kanál projel více než 50krát.
 

Zájezdy

Garantované zájezdy podzim 2019

Poslední volná místa v podzimních zájezdech......

Pokud byste rádi cestovali do Latinské Ameriky, pak nabízíme poslední volná místa na zájezdy s garantovanými odjezdy např. do Kolumbie, Brazílie, Kostariky a Panamy, Mexika, klasický okruh do Peru a nebo jedinečný zájezd Do nitra And. Přehled garantovaných zájezdů najdete zde.